Alla inlägg den 9 mars 2011

Av Sailor ToBe - 9 mars 2011 09:11


Igår var det sjukvårdsutbildning på Oceanseglarkursen. Otroligt nyttigt och intressant! Föreläsaren var ortoped på Uppsala Akademiska och berättade med inlevelse om alla typer av sår, brott och annat otrevligt man kan råka ut för. Det som är speciellt för en långseglare är ju att det kan dröja innan man får möjlighet att komma till en läkare om det vill sig illa. Att man är långt ute till sjöss och veckor ifrån land.... Då gäller det att veta vad som är viktigt och hur man ska hantera situationen.Det jag starkast kommer ihåg från gårdagkvällen är att benpipor som sticker ut vid ett benbrott måste stoppas in under skinnet igen inom 30 min, annars dör benet  .....


 


Det jobbiga är att jag igår insåg hur mycket som faktiskt kan hända ombord och hur utsatt man verkligen är när det händer! Den vanligaste skadan ombord på en båt är brännskador från matlagning! Otrevligt! Fotsid förkläde i tålig plast rekommenderas vid matlagning ute på sjön - he! Klokt men föga troligt!


I eftermiddag blir det båtmässan i Älvsjö! Åh nu pratar vi drömmar! Som jag njuter av känsla att hoppan in och ut mellan båtar och av lyxen att få vara kräsen i en sprillans ny 40-fots modern utrustad med det senaste inom komfort och utrustning - "nja, alltså planlösningen känns inte helt optimal" eller " alltså det här färgvalet ser billigt ut" alt. "det känns lite trångt, mörkt och trist ändå på nåt sätt" ...... (och på land ligger min drygt 20 år gamla smala utan ståhöjd 30-fots segelbåt och bara väntar på att få komma i vattnet igen. Och som jag längtar efter den dagen!!!)


Tjing!

Presentation


Nyfrälst seglare som drömmer om att om 4-5 år kasta loss från vardagen och längesegla till vartsomhelst bara vi inte behöver ha bråttom.

Vägen dit känns både lång och lite krokig. Vilja är stark och det finns en vardag här och nu, en plan och en massa

Länkar

Senaste inläggen

Arkiv

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7 8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Mars 2011
>>>

Sök i bloggen

Kategorier

Fråga mig

0 besvarade frågor

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards