Direktlänk till inlägg 7 mars 2011

Sailor ToBe....

Av Sailor ToBe - 7 mars 2011 15:09

....that´s me!





Eller seglar gör jag ju redan och seglardrömmar har jag, både många och långa! En längeseglare - kan det bli jag? Det är det jag tänkt den här bloggen ska handla om, vägen till drömmen om att kasta loss från vardagen och inte veta när jag kommer hem igen. Kan jag det, vill jag det? Svaret är: JA, jag tror det!


Min bakgrund är ganska kort när det gäller segling. Så vi tar den snabbt: Seglade för första gången i mitt liv 2009 en vecka i början av juli med sen kompis från Stockholm upp till Sundsvall. Några veckor senare när min och min sambos huvudsemester började inleddes den med att hämta vår nyinköpta Ohlsson 22:a. Under vintern tog vi förar- och kustskepparintyget.

Våren 2010 tittades det mycket på båtar "på skoj" för att se vad som finns för lite större båtar. Plötsligt en helg i april hade vi köpt en W30 Compromiss och det seglades sedan nästan varje helg, i vår eller vänners båtar och hela sommarsemestern samt långt in på hösten. I år går vi Oceanseglarklubbens Utsjöskepparkurs, jag ska även ta en segelkurs och är planen att segla till Bornholm. Vi är helt sålda på segling och så var det med det!


 


MEN, drömmen är att bli seglare på heltid om 4-5 år! En längeseglare om allt går enligt plan med båten, ekonomin, intresset, förhållandet och sist men inte minst viljan. Jag läser allt jag kommer över i ämnet långfärdssegling i bloggar och på nattduksbordet travas böcker i ämnet. Frågorna är många: Kan jag? vill jag? klarar jag att lämna familj, barn och vänner på obestämd framtid? gamla föräldrar? vad händer med förhållandet? får jag någon pension när jag blir gammal? Och det jag VET idag är: Jag vill! Jag vill inte vänta utan vara "ung" frisk och stark! Det mesta löser sig!


Vad tror Ni?

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sailor ToBe - 11 mars 2011 11:11


Så är det äntligen fredag med blå himmel och strålande sol! Såg på väderleksrapporten i TV igår att de utlovade temperaturer på +10 grader och sol på många håll i Sverige nästa vecka! Som jag hoppas att det även gäller Stockholm!!!     Längtar ti...

Av Sailor ToBe - 9 mars 2011 09:11


  Igår var det sjukvårdsutbildning på Oceanseglarkursen. Otroligt nyttigt och intressant! Föreläsaren var ortoped på Uppsala Akademiska och berättade med inlevelse om alla typer av sår, brott och annat otrevligt man kan råka ut för. Det som är spec...

Av Sailor ToBe - 8 mars 2011 08:51

  Jag hämtade min cykel från vårservice igår efter jobbet! Och eftersom jag sedan skulle ut och äta med några f.d. kollegor fick jag cykla genom Vasastan till restaurangen - cykeln spann som en katt och oj vilka vårkänslor det gav! Men jag tror jag...

Presentation


Nyfrälst seglare som drömmer om att om 4-5 år kasta loss från vardagen och längesegla till vartsomhelst bara vi inte behöver ha bråttom.

Vägen dit känns både lång och lite krokig. Vilja är stark och det finns en vardag här och nu, en plan och en massa

Länkar

Senaste inläggen

Arkiv

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7 8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Mars 2011
>>>

Sök i bloggen

Kategorier

Fråga mig

0 besvarade frågor

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards